Angst voeden versus leefstijl veranderen
Het Coronavirus grijpt aan op je luchtwegen. Als deze verzwakt zijn, kun je er heel veel last van hebben. Hoe komt het dat bij zoveel mensen de luchtwegen zo verzwakt zijn dat ze dit virus niet zelfstandig de baas kunnen zijn vanuit hun eigen immuunsysteem?

In de afgelopen dagen zijn er meldingen uit alle delen van de wereld wat er gebeurt nu de mensen minder reizen: de luchtkwaliteit verbetert aanzienlijk. Er zijn geen harde bewijzen die aantonen dat het ons enorm gaat helpen als de luchtkwaliteit in de hele wereld verbetert. Dat de algehele immuniteit van mensen dan enorm omhoog gaat. We kunnen misschien wel voelen dat het zo is.

Evenmin kunnen we met harde bewijzen komen over dat de maatregelen die nu getroffen worden wereldwijd, ervoor zorgen dat het virus eerder de wereld uit is. Wel kunnen we invoelen dat het een groot effect heeft op onze angstgevoelens als we dreigen opgesloten en geΓ―soleerd te raken. En zelfs onder het motto van veiligheid, vergroot dit onze angst.

Om je leefstijl te veranderen, je afweer te verbeteren en je angst te minderen volgen hieronder vier tips:

Tip 1. Versterk je longen
Beweging in de buitenlucht komt je afweer ten goede. Maak elke dag een wandeling (zolang de natuur nog niet op slot gaat). Slaap met een open raam. Doe simpele ademhalingsoefeningen. Klop een paar minuutjes met je rechter vuist op het gebied onder je linker sleutelbeen en wissel dan van kant. Vermijd kunstmatige geurtjes, zoals haarspray etc. Als je een roker bent: misschien is nu een goed moment om te stoppen.

De longen horen in de Chinese geneeskunde bij het element metaal. Deze staat ook voor loslaten. Precies wat we nu massaal moeten doen. Loslaten van consumeren, reizen, goedkope importproducten, zekerheden en gemak. Doe er nog een schepje bovenop en ruim ook je huis op. Laat oude dingen gaan en laat nieuwe energie weer stromen. Door te lachen en vrolijk te zijn ondersteun je ook je afweer. Geef je over aan wat er nu speelt, zodat je ook weer iets positiefs in gang zet.

Tip 2. Let op je voeding
Onze afweer is afhankelijk van onze darmen, maar er bestaat helaas geen quick fix. Voeding is altijd een lange termijn ding, maar het is nooit te laat om te beginnen. Dat kunnen simpele eerste stappen zijn: kies pure voeding, kook vaker (nu je toch thuis bent) & vermijd suiker.Β Om je weerstand te verhogen kun je er ook voor kiezen supplementen te gebruiken. Supplementen zijn een aanvulling op je voeding. Natuurlijke voeding is en blijft de belangrijkste factor voor de gezondheid.

Aanbeveling hogere weerstand voor volwassenen:
Vitamine C: 3 x daags 1000 mg bij het eten,
Vitamine D3: 2x daags 1000 IE bij het ontbijt en diner,
Magnesium citraat: 1 x daags 400 mg bij het diner,
Zink zuigtabletten waarin zink, vit.C en propolis: 4 x daags 1 opzuigen.

Voor kinderen van 6 tot 12 jaar aangepast:
Vitamine C: 1 x daags 500 mg bij het eten,
Vitamine D3: 2 x daags 400 IE bij het eten,
Magnesium citraat: 1 x daags 200 mg bij het diner,
Zink zuigtabletten waarin zink, vit.C en propolis: 2 x daags 1 opzuigen.

Ga voor de aanschaf van deze supplementen naar een vitaminespeciaalzaak of een natuurwinkel voor een degelijk merk. Een aantal degelijke merken zijn NOW, Vitals, Vitalize, AOV, Orthica.

Tip 3. Vermijd (een overmaat aan) slechte nieuwsberichten en Social Media
Bij het kijken naar en lezen van slechte en vaak ook onjuiste nieuwsberichten spelen er emoties op in je lijf. Ook kan dit stress veroorzaken. Het verminderen van stress is minstens zo belangrijk als gezond eten. Dat wil zeggen: je kunt je aan een perfect dieet houden en toch ziek worden door aanhoudende stress. Zorg daarom voor voldoende ontspanning.

Alles wat je lichaam binnenkrijgt, moet je lichaam verteren. Bekijk dus niet elke rapportage en volg al helemaal niet de sterftecijfers. Als je spijsvertering al moeite heeft met het verteren van voeding, dan geldt dit ook voor alle beelden en indrukken. Probeer jezelf daarom soms af te sluiten en houd vreselijke beelden buiten.

Tip 4. Manage je brein in de chaos
Er is een situatie, daarover speelt er in je brein een gedachte. Die gedachte veroorzaakt een emotie en deze emotie zorgt ervoor dat je iets gaat doen (actie). Ofwel je doet iets om meer van de emotie te krijgen (in geval van een positieve emotie of een goed gevoel) of je gaat iets doen om de emotie weg te krijgen (in geval van een negatieve emotie of een slecht gevoel).

Juist nu is het belangrijk om te voelen. Verdoof je gevoel niet met eten, social media, tv, praten over hoe het beter zou kunnen of werken. De chaos die het virus met zich meebrengt zorgt er niet voor dat we doordraaien, dat doen onze gedachten over de chaos. Echter is dit een enorme kans om te groeien, sterker te worden en je brein te managen.

Richt je op de toekomst en vraag jezelf af: waar wil ik over drie maanden staan? Wees dankbaar voor de dingen die er wel zijn en blijf focussen op de leuke en positieve dingen. Maak een plan voor de komende tijd, dan heeft je brein iets om op te kauwen. Gebruik je energie om sterker uit de strijd te komen! Start met een online cursus die je graag wilt volgen, schrijf of lees een boek, leer een nieuwe hobby of taal of geef aandacht aan zaken waar je normaal weinig tijd voor hebt. Blijf in contact met de mensen van wie je houdt en mensen om je heen & focus op de dingen waar je wel controle op hebt!

Tot slotte..
EΓ©n van de belangrijkste dingen in deze tijden is je gezondheid. Blijf dichtbij jezelf en wees voortdurend opmerkzaam op je eigen weerstand en wat jouw lichaam nodig heeft om weerbaar te blijven. Vertrouw op jezelf en je eigen geneeskracht. Als je dit verleerd bent kan ik je hierin advies geven.

Wil je nog meer tips of persoonlijker advies? Of merk je nu echt hoe belangrijk je gezondheid is? Met het Prachtlijf traject geef ik je nog veel meer kennis en inzicht om je gezondheid te verbeteren en leer ik je hoe jij je leefstijl kunt veranderen op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en mindset. Stuur mij even een berichtje op +31618404630.Β Ik help je in deze tijden graag (ook online) verder!