Per dag maken we 237 eetkeuzes. Heel veel van deze keuzes geboren onbewust en worden ingegeven door gewoonten en impulsen. Ook bewegen, koken, slapen en de invulling van onze vrije tijd doen we grotendeels vanuit gewoontes. Op zich is het helemaal niet erg dat die automatismen er zijn. Zonder gewoontes kom je tot niks. Als je elke dag opnieuw moet bedenken hoe je van je huis naar je werk komt, gaat veel energie verloren. Ook bewegen, koken, slapen en de invulling van onze vrije tijd doen we grotendeels vanuit gewoontes. Op zich is het helemaal niet erg dat die automatismen er zijn. Zonder gewoontes kom je tot niks. Als je elke dag opnieuw moet bedenken hoe je van je huis naar je werk komt, gaat veel energie verloren.

Wat kun je doen
Met behulp van een dagboek kun je zicht krijgen op de triggers die jou steeds verleiden tot impulsgedrag. Houd het eens een week bij in je schrijft: wanneer blijf je op de bank hangen terwijl je eigenlijk wilde bewegen? Wanneer eet je te veel of ongezond, terwijl je gezond wilde eten? Op welke momenten gebeurt dat vaak? Met wie ben je dan? In welke stemming?

Inzicht in je gewoontes
Als je inzicht hebt in je gewoontes, kun je ook strategieën gaan inzetten om impulsen en triggers op bepaalde momenten te gaan weerstaan als dat beter is. Als je je gedrag wilt veranderen, is het belangrijk om realistisch te zijn. Wanneer is ons drinkgedrag oké en wanneer valt het in de categorie ‘overmatig’? Wanneer kunnen we constateren dat we gezonder zijn gaan eten en wanneer valt het toch nog wat tegen? Je kunt dit gebrek aan zelfinzicht makkelijk oplossen door het bij te houden. Koop een stappenteller om te zien of je die 10.000 elke dag haalt. Ga 1x per week op de weegschaal in de sportschool staan. Weeg de hoeveelheden rijst, pasta en groente af. Houd in je schrift een eetdagboek bij: wat gaat er precies naar binnen bij elke maaltijd? Tip: laat anderen meekijken.

Maak het do-able
Stel dat het vroeger naar bed gaan nog niet zo lukt. Ga dan niet meteen álle avonden voor 23.00 uur naar bed, maar kies de twee avonden waarvan je weet dat die het meest haalbaar zijn. Richt het zo in dat het voor jou haalbaar is. Maak een actie plan!

Zoals bij veel verander-stappen helpt het al als je je bewust bent van je slechte gewoonte.  Hulp nodig bij het veranderen van slechte naar goede gewoontes? In het Prachtlijf leefstijl traject komt dit onderwerp uitgebreid aan bod, naast alle andere belangrijke leefstijlaspecten.
Maak kennis met mij!